اصطلاحات آزمايش خوه و راه‌هاي پيشگيري از نارسايي كليوي

جامع ترين اخبار پزشكي جهان را در اين وبلاگ مطالعه نماييد

اصطلاحات آزمايش خوه و راه‌هاي پيشگيري از نارسايي كليوي

۱۰ بازديد

نارسايي كليه يكي از بيماري هايي است كه مي تواند عوارض جبران ناپذيري براي شما ايجاد كند. آزمايش نارسايي كليه يكي از راه هاي تشخيص بيماري است. در اين مقاله انواع و اصطلاحات رايج در اين مقاله را بررسي خواهيم كرد و در آخر با تكيه بر آخرين اطلاعات پزشكي ، به روش هاي جلوگيري …

منبع :
اصطلاحات آزمايش خوه و راه‌هاي پيشگيري از نارسايي كليوي

اصطلاحات آزمايش خوه و راه‌هاي پيشگيري از نارسايي كليوي https://ijmarket.com/blog/اصطلاحات-آزمايش-خوه-و-راه‌هاي-پيشگيري/ https://ijmarket.com/blog/اصطلاحات-آزمايش-خوه-و-راه‌هاي-پيشگيري/#respond ايجي ماركت Thu, 17 Jun 2021 22:33:14 0000 سلامتي و پزشكي https://ijmarket.com/blog/اصطلاحات-آزمايش-خوه-و-راه‌هاي-پيشگيري/

نارسايي كليه يكي از بيماري هايي است كه مي تواند عوارض جبران ناپذيري براي شما ايجاد كند. آزمايش نارسايي كليه يكي از راه هاي تشخيص بيماري است. در اين مقاله انواع و اصطلاحات رايج در اين مقاله را بررسي خواهيم كرد و در آخر با تكيه بر آخرين اطلاعات پزشكي ، به روش هاي جلوگيري …

منبع :
اصطلاحات آزمايش خوه و راه‌هاي پيشگيري از نارسايي كليوي

نارسايي كليه يكي از بيماري هايي است كه مي تواند عوارض جبران ناپذيري براي شما ايجاد كند. آزمايش نارسايي كليه يكي از راه هاي تشخيص بيماري است. در اين مقاله انواع و اصطلاحات رايج در اين مقاله را بررسي خواهيم كرد و در آخر با تكيه بر آخرين اطلاعات پزشكي ، به روش هاي جلوگيري از بروز اين نارسايي كليه اشاره خواهيم كرد. با مجله پزشكي اپل همراه باشيد.

انواع آزمايشات نارسايي كليه
اگر علائم نارسايي كليه داريد ، پزشك با آزمايش هاي مختلف مي تواند سلامت كليه و اينكه آيا شما نارسايي كليه داريد يا خير را تشخيص دهد. اين آزمايشات شامل موارد زير است:
آزمايش تشخيص نارسايي كليه از طريق نمونه هاي خون
رايج ترين آزمايش براي نارسايي كليه ، آزمايش خون است. نمونه خون شما ممكن است افزايش سريع اوره و كراتينين ، دو عامل مهم در تعيين سلامت كليه را نشان دهد.
اندازه گيري اوره خون (BUN)
نيتروژن اوره خون يك ماده ازته اي است كه توسط متابوليسم پروتئين هاي بدن توليد مي شود و بايد از سيستم گردش خون خارج شده و از طريق كليه دفع شود. اگر اوره در خون باقي بماند ، مي تواند باعث مسموميت ، از دست دادن هوشياري ، كما و در نهايت مرگ شود كه بايد به طور فعال از بدن دفع شود.
مقدار طبيعي نيتروژن در اوره بين 6 تا 20 ميلي گرم در دسي ليتر (معادل 100 ميلي ليتر) خون است. افزايش جزئي اوره خون بيش از 20 ميلي گرم مي تواند به دليل رژيم هاي غذايي غني از پروتئين يا ورزش شديد باشد. با اين حال ، اگر ميزان اوره بيش از حد بالا باشد ، مي تواند نشان دهد كه كليه ها اوره كافي براي پاكسازي اوره ندارند و بايد با ساير آزمايشات كليه بررسي شود. اندازه گيري كراتينين سرم (Cr)
كراتينين ماده ديگري ازته است كه معمولاً از متابوليسم گوشت و پروتئين هاي حيواني بدست مي آيد. كراتينين طبيعي معمولاً بين 0.7 تا 1.2 ميلي گرم در دسي ليتر (در هر 100 ميلي ليتر) سرم است. افزايش سطح كراتينين بيش از حد طبيعي مي تواند نشانه هشدار دهنده اي براي كاهش عملكرد كليه باشد و بايد جدي گرفته شود ، زيرا بر خلاف اوره ، كه مي تواند به طور ناگهاني در خون افزايش يا كاهش يابد ، سطح كراتينين معمولاً به مرور زمان به تدريج افزايش مي يابد. اين در طول سالها اتفاق مي افتد و اگر اين افزايش ادامه يابد ، معمولاً غيرقابل برگشت است.
ميزان فيلتراسيون گلومرولي egfr در آزمايش خون چيست؟
شايد يكي از سوالاتي كه پس از ديدن آزمايش به ذهن شما خطور مي كند اين باشد كه اصطلاح egfr در آزمايش خون چيست؟ پاسخ اين سوال دقيقاً به همين قسمت برمي گردد. آزمايش GFR (ميزان فيلتراسيون گلومرولي) براي ارزيابي عملكرد كليه ها براي متخصصان كليه بسيار مهم است ، زيرا ميزان مايعات فيلتر شده توسط كليه ها در واحد زمان را نشان مي دهد. GFR طبيعي در بزرگسالان بين 90 تا 120 ميلي ليتر در دقيقه است ، به اين معني كه سيستم نفرون كليه در هر دقيقه حدود 90 تا 120 ميلي ليتر مايعات (پلاسماي خون) را تصفيه مي كند.
حال اگر اين عدد به نصف يعني بين 45 تا 60 كاهش يابد ، به اين معني است كه كليه ها 50٪ ظرفيت طبيعي خود هستند و عملكرد آنها كاهش مي يابد. كاهش GFR به كمتر از 50 درصد نرمال نشانگر اختلال كليوي خفيف تا متوسط ​​است و اگر اين عدد به 30 تا 44 برسد ، نشانگر اختلال كليوي متوسط ​​تا شديد است.افرادي كه GFR بين 15 تا 29 دارند ، عملكرد كليه آنها به شدت مختل شده و معمولاً به دياليز نياز دارند.
GFR كمتر از 15 از نظر پزشكي معادل نارسايي كليه است و اين افراد نياز به پيوند كليه دارند. لازم به ذكر است كه موارد فوق براي افزايش آگاهي عمومي و تأكيد بر اهميت عملكرد كليه در سلامت انسان است و تفسير نهايي آزمايشات كليه بايد توسط پزشك معالج انجام شود.
egfr در آزمايش خون چيست؟
egfr ميزان فيلتراسيون گلومرولي برآورد شده gfr است. اين مقدار بر اساس كراتينين سرم يا ساير مقادير اندازه گيري شده است و بسته به سن ، جنسيت و آفريقايي تبار بودن فرد مي تواند متفاوت باشد.
اندازه گيري ميزان خروجي ادرار
در اين آزمايش ، پزشك با اندازه گيري حجم خروجي ادرار در 24 ساعت ، سلامت كليه هاي شما را بررسي مي كند. از آنجا كه عملكرد كليه با گذشت زمان اندازه گيري مي شود ، معمولاً از بيماران خواسته مي شود تا ادرار خود را جمع كنند و يك شب آن را به آزمايشگاه برسانند تا از اشتباهات جلوگيري كرده و آزمايشات استاندارد كنند. حجم كل ادرار 24 ساعته ، غلظت ادرار (وزن مخصوص ادرار) و مواد مختلف مانند سديم ، پتاسيم ، كلسيم ، فسفات و اوره در اين آزمايش اندازه گيري مي شود ، اما يكي از اهداف مهم اين آزمايش اندازه گيري GFR است كه يك معيار مهم در ارزيابي عملكرد كليه است. هستند.
آزمايش ادرار
در اين حالت ، نمونه ادرار تجزيه و تحليل مي شود تا مشخص شود آيا علائم نارسايي كليه در ادرار وجود دارد يا خير.
تصويربرداري
آزمايشات تصويربرداري مانند سونوگرافي و سي تي اسكن مي تواند به دكتر شما ايده خوبي در مورد وضعيت كليه هاي شما ارائه دهد.
نمونه برداري از كليه
در برخي موارد ، پزشك ممكن است توصيه كند كه يك قطعه از بافت كليه را برداشته و در آزمايشگاه بررسي كنيد. در اين روش ، پزشك يك سوزن را از طريق پوست وارد كليه مي كند و يك نمونه را خارج مي كند.
پيشگيري از نارسايي كليه
طبق آمار موجود ، 14 درصد آمريكايي ها نارسايي كليه دارند و 661000 نفر آنها نارسايي كليه دارند. 468 هزار نفر مبتلا به نارسايي كليه تحت دياليز هستند و 193 هزار نفر ديگر تحت عمل جراحي پيوند كليه قرار گرفته اند.
فشار خون مزمن و ديابت هنوز هم از دلايل عمده اختلال در عملكرد كليه هستند و نيمي از كساني كه نارسايي كليه دارند ديابت يا بيماري قلبي عروقي دارند. از آنجا كه شروع نارسايي كليه بسيار آرام و آرام رخ مي دهد ، توصيه مي شود همه افراد اين مراحل را دنبال كنند:
يك چكاپ سالانه انجام دهيد
همه بزرگسالان بايد در معاينات سالانه خود از پزشك خود براي آزمايش استفاده كنند تا بفهمند كليه آنها چطور كار مي كند. مهمترين اين آزمايشات آزمايش ادرار ، ميزان اوره خون و كراتينين سرم است (آزمايش 24 ساعته جمع آوري ادرار براي افراد عادي لازم نيست و ممكن است پزشك آزمايشات اضافي ، به ويژه آزمايش GFR را تجويز كند).
آب بنوشيد
در رژيم روزانه خود مقدار زيادي آب بنوشيد و مقدار زيادي سبزيجات و ميوه بخوريد. توجه داشته باشيد كه اگرچه نوشيدن آب بسيار مفيد است ، اما قسمت قابل توجهي از آب كه در جريان خون جذب مي شود و به عملكرد كليه ها كمك مي كند از مواد غذايي حاصل مي شود.بنابراين هرچه درصد آب موجود در جامدادي كه مصرف مي كنيم بيشتر باشد ، آب بيشتري به خون جذب مي شود. بيش از 90٪ وزن بسياري از سبزيجات مانند خيار ، كاهو ، كرفس و كلم آب است ، بنابراين حتما سبزيجات را در رژيم غذايي خود بگنجانيد.
نمك را كم كنيد
مصرف نمك را به حداقل برسانيد. مصرف بيش از حد نمك از يك طرف ، مستقيماً توانايي كليه در دفع نمك اضافي را افزايش مي دهد و از طرف ديگر ، با افزايش فشار خون ، به طور غير مستقيم به كليه ها آسيب مي رساند.
وزن خود را كنترل كنيد
وزن خود را كنترل كنيد و طبق سنت خود مقدار مناسبي پروتئين در رژيم روزانه خود حفظ كنيد. ادامه يك رژيم غذايي پر پروتئين بعد از ميانسالي مي تواند به كليه ها آسيب برساند. مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانيد.
اگر افراد ديابتي نسبت به كنترل سطح قند خون خود بي تفاوت باشند ، خطر ابتلا به آسيب كليوي در آنها بسيار بيشتر است. بررسي عملكرد كليه ها در اين افراد ضروري است. اگر مدت طولاني است كه قصد استفاده از دارو را داريد و اين دارو از طريق كليه ها دفع مي شود ، در مورد احتمال آسيب كليه ناشي از آن دارو با پزشك خود مشورت كنيد. از مصرف خودسرانه و طولاني مدت مسكن مانند ايبوپروفن (Advil يا Motrin) و ناپروكسن (Aleve) خودداري كنيد.

كليه محتواي سايت به عهده منابع اصلي است و بانك مشاغل اينفوجاب هيچ گونه مسئوليتي در قبال مطالب ندارد.

منبع :
اصطلاحات آزمايش خوه و راه‌هاي پيشگيري از نارسايي كليوي

https://ijmarket.com/blog/اصطلاحات-آزمايش-خوه-و-راه‌هاي-پيشگيري/feed/ 0

منبع :https://ijmarket.com
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.