آيا گوگل هميشه بر بازار جستجوي وب تسلط داشته است؟ در دومين مقاله از تاريخ سه موتور جستجو ، من رهبران اوليه بازار جستجو ، از جمله اولين وب خزنده وب ، WWW Wanderer را بررسي مي كنم. آيا مي دانيد ديزني قبلاً يكي از بزرگترين بازيكنان در اين زمينه بود؟ يا اينكه آلتاويستا ، …
منبع :
تاريخچه موتور جستجو – جستجو در وب توسط Google
تاريخچه موتور جستجو – جستجو در وب توسط Google https://ijmarket.com/blog/تاريخچه-موتور-جستجو-جستجو-در-وب-توسط-google/ https://ijmarket.com/blog/تاريخچه-موتور-جستجو-جستجو-در-وب-توسط-google/#respond ايجي ماركت Sun, 22 Nov 2020 18:08:53 0000 بازاريابي https://ijmarket.com/blog/تاريخچه-موتور-جستجو-جستجو-در-وب-توسط-google/
آيا گوگل هميشه بر بازار جستجوي وب تسلط داشته است؟ در دومين مقاله از تاريخ سه موتور جستجو ، من رهبران اوليه بازار جستجو ، از جمله اولين وب خزنده وب ، WWW Wanderer را بررسي مي كنم. آيا مي دانيد ديزني قبلاً يكي از بزرگترين بازيكنان در اين زمينه بود؟ يا اينكه آلتاويستا ، …
منبع :
تاريخچه موتور جستجو – جستجو در وب توسط Google
آيا گوگل هميشه بر بازار جستجوي وب تسلط داشته است؟ در دومين مقاله از تاريخ سه موتور جستجو ، من رهبران اوليه بازار جستجو ، از جمله اولين وب خزنده وب ، WWW Wanderer را بررسي مي كنم. آيا مي دانيد ديزني قبلاً يكي از بزرگترين بازيكنان در اين زمينه بود؟ يا اينكه آلتاويستا ، از بسياري جهات ، از لحاظ فني در سال 1998 نسبت به Google كنوني پيشرفته تر بوده است؟ ادامه مطلب را بخوانيد!
موتورهاي جستجوي وب پيشرو
واقعاً ، نكته اي كه موتورهاي جستجوي مدرن شروع به ظهور مي كنند بعد از توسعه و انتشار مرورگر MOSAIC در سال 1993 است. در سال 1994 ، مجله اينترنتي همراه با بررسي 100 سايت برتر كه به عنوان “جامع ترين” ليست تاكنون معرفي شده اند ، راه اندازي شد. براي حضور در يك مجله. مودم 28.8 كيلوبيت بر ثانيه 399 دلار قيمت دارد و اينترنت را براي عموم مردم (هر چند به آرامي) قابل دسترسي كرده است!
در اين مرحله و طي چهار يا پنج سال آينده ، مي توان راهنماهاي چاپي و مبتني بر وب را براي بهترين سايت ها و اين اطلاعات براي استفاده كنندگان تهيه كرد. با اين حال ، رشد سريع تعداد وب سايت هاي www (از 130 مورد در سال 1993 به بيش از 600،000 مورد در سال 1996) باعث شده است كه اين تلاش به اندازه توليد صفحات زرد چاپ شده براي همه شركت ها ، رسانه ها و كتابخانه هاي جهان بي فايده به نظر برسد!
گرچه WAIS هميشه موفقيت آميز نبود ، اما ارزش توانايي جستجو – و كليك براي دسترسي – را در اسناد متن كامل در چندين ميزبان اينترنتي برجسته مي كند. مجله هاي اينترنتي و راهنماي وب در حال ظهور ، چالش توانايي همگام سازي با اينترنت را كه سريعتر از هر كس مي تواند آن را فهرست كند ، روشن مي كند.
در ژوئن 1993 ، متيو گري در انستيتوي فناوري ماساچوست برنامه خزيدن وب مبتني بر PERL ، WWW Wanderer را توسعه داد. در ابتدا ، اين به سادگي به عنوان ابزاري براي اندازه گيري رشد شبكه جهاني وب از طريق “تجميع سايت” طراحي شد. اما بعداً ، گري (كه اكنون با گوگل كار مي كند) با استفاده از نتايج خزيده ، نمايه اي به نام “Wandex” ايجاد كرده و يك رابط جستجوي جلويي ايجاد مي كند. به اين ترتيب ، گري اولين موتور جستجوي وب و اولين خزنده وب مستقل (ويژگي اساسي همه موتورهاي جستجوي مدرن) را توسعه داد.
در حالي كه Wanderer اولين كسي بود كه ربات را براي جستجوي وب سايت ها ارسال كرد ، متن كامل اسناد را فهرست بندي نكرد (همانطور كه WAIS انجام داد). اولين موتور جستجوگر كه اين دو م basicلفه اساسي را با هم تركيب كرد ، WebCrawler بود كه توسط برايان پينكرتون در دانشگاه واشنگتن در سال 1994 ساخته شد. WebCrawler موتور جستجوي بسياري از ما در اوايل وب بود كه براي اولين بار جستجو مي كرد و به خاطر رابط گرافيكي جذاب (در آن زمان) با مهرباني از او ياد مي شود. و سرعت شگفت انگيزي كه با آن نتيجه داد. 1994 نيز شاهد راه اندازي Infoseek و Lyغير مجاز مي باشد بود.
با اين حال ، مقياس رشد وب باعث مي شود كه نمايه سازي خارج از دسترس گروه IT دانشگاه باشد. گام بزرگ بعدي نياز به سرمايه گذاري دارد. در مرحله مناسب ، شركت تجهيزات ديجيتال (آن زمان عظيم) (DEC) فوق سريع Alpha Alpha 8400 TurboLaser را وارد كنيد. DEC اولين پذيرنده فناوري وب و اولين شركت Fortune 500 بود كه وب سايتي ايجاد كرد. موتور جستجوي آن ، AltaVista ، در سال 1995 راه اندازي شد.
DEC در سال 1957 تاسيس شد و در دهه 1970 و 1980 بازار رايانه هاي كوچك را رهبري كرد. در حقيقت ، بيشتر دستگاههايي كه ميزبانهاي اوليه ARPANET روي آنها كار مي كردند ، DEC-PDP-10 و PDP-11 بودند. با اين حال ، در اوايل دهه 1990 ، DEC شركتي بود كه دچار مشكل شده بود. در سال 1977 ، مدير عامل وقت شركت ، كن اولسن ، معروف گفت: “هيچ دليلي وجود ندارد كه كسي كامپيوتر در خانه خود داشته باشد.” اگرچه در آن زمان تا حدودي از متن خارج شده بود ، اما اين نقل قول تا حدودي نشانه اي از پاسخ كند DEC به افزايش محاسبات شخصي و انقلاب سرويس دهنده سرور در دهه 1980 بود.
در زمان توسعه آلتاويستا ، اين شركت از همه جنبه ها توسط HP ، Compaq ، Dell ، SUN و IBM محاصره شد و گويي از مد افتاده بود ضرر مي كرد. از نظر داخلي ، لوئيس مونير و تيم تحقيقاتي او در DEC “به عنوان بهترين كودتاي روابط عمومي” كشف شدند. كل وب در يك رايانه ضبط شده و قابل جستجو است. چه راهي بهتر براي نشان دادن اين شركت به عنوان يك مبتكر و نمايش سرعت فوق العاده و فضاي ذخيره سازي 64 بيتي به نوزاد جديدشان؟
در طول سال 1995 ، مونير هزار وب خزنده وب را در وب جوان به راه انداخت (در آن زمان اين يك كار بي سابقه بود). تا دسامبر (راه اندازي سايت) ، آلتاويستا بيش از 16 ميليون سند را حاوي چندين ميليارد كلمه فهرست بندي كرده بود. در هسته خود ، Altavista اولين سيستم موتور جستجو مبتني بر وب قدرت تجاري بود. AltaVista فقط در روز اول خود تقريباً 300،000 بازديد داشت و در عرض 9 ماه ، روزانه 19 ميليون درخواست را ارائه مي داد.
آلتاويستا از نظر فني از زمان خيلي جلوتر بود. اين موتور جستجو چنان پيشگام بسياري از فناوري ها بود كه سال ها بعد به گوگل و ديگران نياز داشت تا بتوانند در اين زمينه گام بردارند. اين سايت شامل جستجوهاي طبيعي ، اپراتورهاي منطقي ، خدمات كودك ، جستجوي تصوير ، ويدئو و صدا است. همچنين سرعت آن (حداقل در آغاز كار) سريع بود و (برخلاف موتورهاي ديگر) با نمايه سازي منابع اينترنتي قديمي (خصوصاً گروه هاي خبري UseNet كه در آن زمان هنوز محبوب بودند) عملكرد خوبي داشت.
پس از Altavista ، Magellan و Excite (همه در سال 1995 راه اندازي شد) ، چندين شركت موتور جستجو ديگر اولين بار از جمله Inktomi & Ask Jeeves (1996) و North Light & Snap (1997) شروع به كار كردند. خود گوگل در سال 1998 راه اندازي شد.
در ميان اين موتورهاي اوليه ، هركدام از دنبال كنندگان مشتاق خود و سهمي از بازار جستجوي نوپا برخوردار بودند. هركدام نقاط قوت و ضعف نسبي خاص خود را داشتند. به عنوان مثال ، North Lite نتايج جستجوي خود را در پوشه هاي خاصي طبقه بندي شده بر اساس موضوع (چيزي كه مسلماً امروز نيز بايد بهبود يابد) سازماندهي كرد و افراد كمي را به دست آورد – اما در نتيجه مشتاق بود. نتايج جستجوي Snap تا حدي بر اساس آنچه افراد روي آن كليك كرده اند طبقه بندي مي شود (چيزي كه ياهو و گوگل در حال حاضر با آن اشتباه مي گيرند!)
در ژانويه 1999 (در آغاز رونق نقطه دات كام) ، بزرگترين سايتها (از نظر سهم بازار) ياهو بودند. و Excite ، Altavista و Disney با 88٪ كل مراجعات موتور جستجو. سهم بازار ارتباط مستقيمي با تعداد صفحات نمايه شده ندارد (نورث لايت ، آلتاويستا و گوگل نسبتاً ناشناخته بودند):
اشتراك موتور جستجو براي مراجع جستجو (دسامبر 99)
هي هو 55.81٪
Excite Properties (Excite ، Magellan و WebCrawler) – 11.81٪
آلتاويستا – 11.18٪
Disney Search Properties (Infoseek & Go Network) – 8.91٪
Lyغير مجاز مي باشد – 5.05٪
رفتن به (اكنون ارائه شده) – 2.76٪
Snap / NBCi – 1.58٪
MSN – 1.25٪
نور شمالي
جهت ديدن مقالات بيشتردر مجموعه بازاريابي و ماركتينگ كليك كنيد
اين مقالات بصورت سيستمي از جديدترين پايگاه هاي مقالات بازاريابي جمع آوري شده است .
مسووليت كليه محتواي سايت بر عهده منابع اصلي بوده و اينفوجاب ماركت هيچ مسووليتي در قبال محتوا ندارد.
منبع :
تاريخچه موتور جستجو – جستجو در وب توسط Google