رئيس دبيرخانه ستاد كشوري كنترل دخانيات وزارت بهداشت ضمن اشاره به برنامههاي اين وزارتخانه براي كاهش مصرف دخانيات در كشور، در عين حال توضيحاتي درباره مشكلات و سختيهاي اجراي قوانين كنترل دخانيات در كشور ارائه كرد. مهندس بهزاد وليزاده در گفتوگوي تفصيلي با سلام دكتر، با اشاره به شعار امسال هفته ملي بدون دخانيات مبني …
منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
از “سِرو پنهاني قليان در غائله كرونا” تا “حشيش در تنباكوهاي معسل”
از “سِرو پنهاني قليان در غائله كرونا” تا “حشيش در تنباكوهاي معسل” https://hydoc.ir/از-سِرو-پنهاني-قليان-در-غائله-كرونا-تا/ https://hydoc.ir/از-سِرو-پنهاني-قليان-در-غائله-كرونا-تا/#respond سلام دكتر Tue, 25 May 2021 02:36:46 0000 رسانه سلامت و دانش از استعمال دخانيات پنهاني تا تنباكو تنباكوهاي توتون توتون و تنباكو حشيش دخانيات در رژيم غفاري خوبه يا ليمويي رژيم ليمويي ني ني سايت رژيمليمويي سايت رژيم ليمويي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز سرو سيگار غائله قاچاق سيگار قليان قهوهخانه كرونا كروناويروس كوويد-19 ليمويي سايت ماليات معسل همه_باهم_عليه_كرونا وزارت بهداشت وزارت صنعت، معدن و تجارت https://hydoc.ir/?p=7351
رئيس دبيرخانه ستاد كشوري كنترل دخانيات وزارت بهداشت ضمن اشاره به برنامههاي اين وزارتخانه براي كاهش مصرف دخانيات در كشور، در عين حال توضيحاتي درباره مشكلات و سختيهاي اجراي قوانين كنترل دخانيات در كشور ارائه كرد. مهندس بهزاد وليزاده در گفتوگوي تفصيلي با سلام دكتر، با اشاره به شعار امسال هفته ملي بدون دخانيات مبني …
منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
از “سِرو پنهاني قليان در غائله كرونا” تا “حشيش در تنباكوهاي معسل”
رئيس دبيرخانه ستاد كشوري كنترل دخانيات وزارت بهداشت ضمن اشاره به برنامههاي اين وزارتخانه براي كاهش مصرف دخانيات در كشور، در عين حال توضيحاتي درباره مشكلات و سختيهاي اجراي قوانين كنترل دخانيات در كشور ارائه كرد.
مهندس بهزاد وليزاده در گفتوگوي تفصيلي با سلام دكتر، با اشاره به شعار امسال هفته ملي بدون دخانيات مبني بر « تعهد من، ترك قليان»، گفت: هفته ملي بدون دخانيات از چهارم تا دهم خرداد ماه برگزار ميشود. شعار سازمان جهاني بهداشت نيز « تعهد براي ترك دخانيات» است. عمده برنامه ما در مورد كنترل دخانيات در اجراي كنوانسيون كنترل دخانيات و قانون جامع مبارزه ملي با دخانيات بر ۶ محور اصلي كاهش تقاضا و ۳ محور كاهش عرضه است.
نقض قانون ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي!
خطر مضاعف كرونا براي مصرف كنندگان دخانيات
وي افزود: با توجه به شيوع كرونا از بهمن ماه ۱۳۹۸ به بعد محور فعاليت ما به سمت راه اندازي محيطهاي بدون دخانيات رفت. عليرغم اينكه در قانون، ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي و وسايل نقليه عمومي مطرح شده است اما در برخي مناطق كشور از جمله تهران اين قانون به درستي اجرا نشده بود و ما شاهد عرضه و استفاده محصولات دخاني در اماكن عمومي بوديم. با شيوع كرونا و بر اساس مستندات سازمان جهاني بهداشت و اين كه عوارض و آثار مصرف دخانيات در بيماري كرونا مشخص و اعلام شد كه مصرف كنندگان دخانيات در معرض خطر ابتلاي بيشتري نسبت به سايرين قرار دارند، موضوع عاري نمودن مكانهاي عمومي از دخانيات را با هماهنگي دادستاني كل كشور پيش برديم.
منفعت كرونا براي قوانين بر زمين مانده دخانيات
ولي زاده افزود: بر اساس اين بخشنامه عرضه قليان در اماكن عمومي ممنوع شد و در مراحل مختلف اجراي اين بخشنامه هم با دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور هماهنگي داشتيم و توانستيم اماكن عمومي را عاري از قليان كنيم. در بخشنامه دادستان كل كشور هم با اشاره به اپيدمي كرونا اعلام شد ممنوعيت عرضه قليان حتي با اتمام اپيدمي كرونا هم بايد ادامه يابد.
ترفند صنايع دخاني براي افزايش بازار مصرف
وي با اشاره به عوارض زياد مصرف قليان، اظهار كرد: بر همين اساس شعار ملي را بر اساس تعهد براي ترك قليان انتخاب كرديم و اين انتخاب به دليل نگراني ما از بحث افزايش مصرف قليان در جامعه بوده است كه آن هم به دليل ترفندهاي صنايع دخاني در اغوا و گمراهي مصرف كنندگان است كه ميتوان به اضافه كردن عطر و طعم به توتون و تنباكو در اين زمينه اشاره كرد كه حتي باعث ميشود برخي مصرف كنندكان متوجه ضرر آن محصول دخاني نشده و حتي برخي هم فكر كنند چون تنباكويي با اسانس ميوه مصرف ميكنند پس به تعبيري برايشان خاصيت هم دارد؛ بنابراين صنايع دخاني روشي را در پيش گرفتهاند تا بازار مصرفي نيكوتين را افزايش دهند و اين افزايش شيوع مصرف، بار سلامتي بالايي براي ما دارد.
وي ادامه داد: هدف صنايع دخاني عادي سازي و فرهنگ سازي مصرف قليان در خانواده ها است كه با ترويج اين مصرف و ايجاد وابستگي بتوانند بازار مصرف خود را حفظ كنند؛ چراكه مصرف كنندگان قليان به راحتي به مصرف كننده سيگار هم تبديل مي شوند. كرونا عليرغم بار سنگيني كه به بخش سلامت وارد كرد، اما در اجراي قانون مبارزه با دخانيات به كمك كشورها آمد و در مواردي كه قانون به درستي اجرا نشده بود از جمله ماده ۸ كنوانسيون كنترل دخانيات حمايت متوليان امر را در اجراي قوانين سختگيرانه براي ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي به همراه داشت.
افزايش مصرف قليان در كشور
وليزاده افزود: بين سالهاي ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ ما ۴۰ درصد افزايش مصرف قليان را در گروه سني بالاي ۱۵ سال داشتيم و اين افزايش مصرف ميتواند تا اكنون هم ادامه داشته باشد. متاسفانه در طرح استپس سال ۱۳۹۵ چندان در احصا اطلاعات مربوط به مصرف قليان موفق نبوديم. اين كاستي در طرح استپس سال جاري رفع شد و نتايج آن طي ماههاي آتي منتشر خواهد شد. پيشبيني ما اين است كه با توجه به آمار ساليان قبل و با توجه به عدم اجراي مصوبه ستاد كشوري كنترل دخانيات كه تاييديه رياست جمهوري و ديوان عدالت اداري را داشت و ادامه توليد توتون و تنباكوي معسل، احتمالا آمار مصرف دخانيات بخصوص قليان نسبت به گذشته افزايش يافته است. در اجراي نظام مراقبت عوامل خطر بيماريهاي غيرواگير، طرح استپس هر سه سال يكبار براي تعيين ميزان شيوع مصرف دخانيات و ساير عوامل اجرا ميشود بر اساس اطلاعات به دست آمده در آخرين طرح حدود ۸ ميليون نفر مصرف كننده مواد دخاني در كشور هستند.
هدفگذاري كاهش ۳۰ درصدي مصرف دخانيات تا ۱۴۰۴
برنامه شهر و روستاي بدون دخانيات
رئيس كميته كشوري كنترل دخانيات، گفت: در راستاي هدف كاهش مصرف دخانيات، راه اندازي طرح شهرها و روستاهاي بدون دخانيات از اولويتهاي ما بود كه در ۶۳ شهر و ۶۳ روستاي كشور برنامه شهر و روستاي بدون دخانيات را با كمك دانشگاههاي علوم پزشكي كشور از شهريور ماه ۱۳۹۹ دنبال كرديم؛ اين برنامه از سوي سازمان بهداشت جهاني مورد استقبال قرار گرفته است. با توجه به اينكه ايران رئيس كنفرانس نهم اعضاي كنوانسيون كنترل دخانيات است كه جلسه آن قرار است در آذر ماه امسال برگزار شود، انتظار ميرود بتواند اقدامات جدي براي كاهش مصرف دخانيات انجام دهد. در راستاي اجراي بيانيه سازمان ملل متحد براي كاهش ۲۵ درصدي مرگ و مير ناشي از بيماريهاي غيرواگير ايران، هدف كاهش ۳۰ درصدي شيوع مصرف دخانيات تا سال ۱۴۰۴ را دنبال ميكند.
خط تلفني ترك دخانيات؛ بزودي
وي افزود: ديگر خدمتي كه وزارت بهداشت در اولويتهاي خود قرار داده است گسترش خدمات ترك دخانيات است. انتخاب شعار ترك دخانيات از سوي سازمان جهاني بهداشت به كشورها كمك ميكند تا در راستاي كاهش مصرف دخانيات تلاش كنند. در اين خصوص ما شبكه بهداشت و درمان عظيمي داريم كه دسترسي به تمام نقاط كشور را فراهم ميكند و قابليت ويژهاي است تا خدمات مورد تاييد خود را به مردم ارائه دهيم. بنابراين توسعه خدمات ترك دخانيات از برنامههاي اصلي ما است و پرسنل در مراكز جامع خدمات سلامت آموزش ديدند و در كنار آن به موضوع راه اندازي خط ملي ترك دخانيات هم فكر كرديم و در اين خط مشاوريني را آموزش ميدهيم كه بتوانند از طريق تلفني به مردم مشاورههاي لازم براي ترك دخانيات را بدهند و مواردي كه نياز به خدمات دارويي و درماني داشته باشند هم راهنمايي خواهند شد كه به كدام مراكز مراجعه كنند. تلاش بر اين است كه شماره اين خط ملي در روز جهاني بدون دخانيات اعلام شود. تعداد تماسها و برقراري ارتباط از سوي مردم ثبت خواهد شد و برنامهريزي كرديم تا بر اين اساس خدمات خود را گسترش دهيم. از طرفي توسعه خدمات ترك دخانيات در بخش خصوصي را دنبال ميكنيم و قرار است پزشكان با گذراندن دوره تخصصي ترك دخانيات در مطبهاي خود بتوانند خدمات ترك دخانيات ارائه دهند.
پايش مصرف محصولات دخاني با اجراي كد رهگيري بر محصولات دخاني
وليزاده در ادامه با اشاره به بحث ساماندهي عرضه محصولات دخاني، تاكيد كرد: اجراي طرح كد رهگيري كالاهاي دخاني با همكاري وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز را از شهريورماه ۱۳۹۹ دنبال ميكنيم تا محصولات دخاني تا نقطه مصرف نهايي رصد شود كه تخلف از زنجيره رسمي محصولات دخاني نيز پايش شود. صنوف مشخص و مجاز براي عرضه محصولات دخاني ميبايست پروانه فروش داشته باشند؛ موضوعي كه چندين سال است از طريق وزارت صمت دنبال ميكنيم اما تاكنون آنگونه كه انتظار داشتيم پيش نرفته است. از مردادماه ۱۳۹۹ مركز امور اصناف وزارت صمت بخشنامه ديگري را صادر كرد در جهت ممنوعيت فروش محصولات دخاني در فروشگاههاي فاقد پروانه فروش محصولات دخاني و اين مراكز درصورت تخلف به مراجع قضايي معرفي ميشوند.
لزوم بازنگري استاندارهاي صنايع دخاني
حذف عطر و طعم از اولويت هاي اصلي است
وي با اشاره به راه اندازي ۲ آزمايشگاه تخصصي كنترل دخانيات، تصريح كرد: يكي از اين آزمايشگاهها در دانشگاه علوم پززشكي تهران و ديگري در آزمايشگاه علوم پزشكي ايران است و دستگاههاي بسيار مجهزي برايشان خريداري شد و با رسيدن آخرين دستگاهها، كار خود را آغاز خواهند كرد. با تجهيز اين آزمايشگاهها پارامترهاي مهم ( مواد متشكله و منتشره) در محصولات دخاني را اندازه گيري كرده تا استانداردهاي موجود را بازنگري كنيم و سعي كنيم استاندارهاي سختگيرانهاي كه كشورهاي موفق اعمال كردند را براي محصولات دخاني خود درنظر بگيريم، در اين راستا موضوع مهم حذف عطر و طمع از محصولات دخاني از اولويتهاي اصلي ما است.
ورود پليس فتا به برخورد با تبليغات دخانياتي در فضاي مجازي
وي با تاكيد بر لزوم اجراي قانون ممنوعيت جامع تبليغات، اظهار كرد: در حوزه تبليغات مجازي طي مكاتبه وزير محترم بهداشت با دادستان كل كشور درخواست شد كميته ويژهاي براي اين كار در نظر گرفته شود و مواردي كه در فضاي مجازي و اينترنت مشاهده ميشود از طريق پليس فتا پيگيري شود. در مورد تبليغ كنوني مراكز فروش دخانيات هم جمع آوري استندهاي فروش از ابلاغيههاي جديد است و دستورالعمل جامع محصولات دخاني و تعاريف تبليغات نوشته شده است كه پيگيري خواهد شد.
جريمه ۴۴ ميليون توماني براي تخلف در تبليغ محصولات دخاني
به گفته ولي زاده، در بهمن ماه ۱۳۹۸ با مصوبه هيات دولت دور سوم افزايش جرايم را داشتيم و تخلف در تبليغات محصولات دخاني به ۴۴ ميليون تومان رسيد كه عدد بازدارندهاي است و نياز است تا قوه قضائيه در اجراي اين بخش كنار ما قرار گيرد. اطلاعات مربوط به وصول جرايم را از خزانهداري كشور استعلام كرديم اما هنوز اطلاعاتي به دستمان نرسيده است.
عرضه مخفيانه قليان در بحران كرونا
وي در پاسخ به سوالي درباره فعاليت غير مجاز و زيرزميني قهوهخانهها با عرضه قليان، بيان كرد: در پايان سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۲ هزار واحد صنفي عرضهكننده قليان شامل قهوهخانه، چايخانه، سفرهخانه و رستوران داشتيم كه با شيوع بيماري كرونا و اثبات روشهاي انتقال بيماري و اعمال محدوديت در برخي مشاغل و نظارت بازرسان اين رقم در پاييز ۱۳۹۹ به ۵۷۹۷ واحد و در زمستان به ۲۹۰۰ واحد صنفي رسيد. تعدادي از مراكز به شكل مخفيانه عرضه قليان دارند كه از طريق گزارشات مردمي يا طرح تشديد شناسايي اماكن متخلف كشف شده و با آنها برخورد ميشود. اينكه اين مراكز عرضه از ديد عمومي خارج شده است سبب شده است تا مردم در مصرف قليان تجديدنظر كنند.
هپاتيت، سل و كرونا؛ ارمغان نامبارك قليان
جوانان؛ مشتري تنباكوهاي معسل
وي افزود: قليان عاملي براي شيوع گسترش بيماريهايي همچون هپاتيت، سل، آنفلوآنزا و… است و حتي در ابتلا به كرونا هم ميتواند نقش داشته باشد. اين در حالي است كه حتي سعي ميكنند با اضافه كردن و عطر و طعم از سختي و تندي تنباكوي سنتي بكاهند، جوانان به سمت مصرف تنباكوي قديمي نميروند و همه مشتري تنباكوي معسل شدهاند؛ حتي براي جذب مصرف جوانان به دخانيات هركاري ميكنند.
حشيش در تنباكوهاي معسل
وي گفت: در دورهاي كه طرح تشديد برخورد با عرضه قليان داشتيم متوجه شديم خيلي از مراكز مواد ديگري به تنباكو اضافه ميكنند و مقادير زيادي حشيش از اين مراكز جمع آوري كرديم و تخلفات زيادي از اين مراكز ديديم و پليس قضايي و دادسراي جرايم پزشكي به موضوع ورود كرد. وقتي به پستوي قهوه خانهها رفتيم ديديم مقادير زيادي عطر و طمع به شكل دستي به توتون اضافه ميكنند. سلامت مردم قابل مذاكره نيست و نبايد مشوق صنعتي باشيم كه آسيبزا باشد.
ولي زاده تاكيد كرد: فرايند رسيدگي به شكايات بهداشتي روند مشخصي دارد، دخانيات به عنوان يك عامل غيربحراني در نظر گرفته شده است و به همين دليل همچون يك مسمويت غذايي در اولويت بررسي قرار نميگيرد. ما دادگاه ويژه تخلفات بهداشتي داريم ولي به عنوان يك مسئله ويژه به دخانيات پرداخته نميشود.
بازي صنايع دخاني براي فرار از ماليات
لزوم وجود قانون مالياتي مشخص براي سيگار و قليان
وي درباره ماليات بر محصولات دخاني، گفت: در بودجه ۱۴۰۰ توانستيم ارقامي را براي ماليات سيگار و تنباكو وضع كنيم. مجموع مالياتي كه تاكنون بر محصولات دخاني وضع شده است هنوز با ۷۵ درصد قيمت خرده فروشي كه سازمان جهاني بهداشت به آن اشاره ميكند فاصله زيادي داريم و براي اينكه تحليل وضعيت موجود را داشته باشيم با كمك سازمان جهاني بهداشت از دو مركز تخصصي كمك ميگيريم تا در مورد كشش قيمتي، ماليات و… نظر دهند و بتوانيم ساختار موجود را به درستي تحليل كنيم تا با كمك مجلس شوراي اسلامي و سازمان برنامه و بودجه پيشنهاد مشخصي براي بحث ماليات داشته باشيم. خيلي خوب است كه قانون مشخصي براي دخانيات داشته باشيم تا اينكه هر سال براي ماليات بر دخانيات در بودجه پيشنهاد دهيم.اگر قانون مشخصي داشته باشيم كه از همه نظر سنجيده شده باشد به ما كمك ميكند تا ساختار مالياتي بهبود يابد و اين موضوع تنها آيتم چالشي ما از نظر اجراي كنوانسيون كنترل دخانيات است كه ما ساليان سال است در جدول رنگ بندي آن رنگ قرمز را گرفتيم است.
و درآمدي كه صرف كنترل مصرف دخانيات نشد
ولي زاده ادامه داد: در اجراي ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه از ابتداي سال ۱۴۰۰ به قيمت خرده فروشي هر نخ سيگار توليد داخل با نشان ايراني مبلغ ۲۵۰ ريال، توليد داخل با نشان بين المللي ۵۰۰ ريال، هرنخ سيگار وارداتي مبلغ ۱۵۰۰ ريال به عنوان ماليات و هر بسته ۵۰ گرمي تنباكوي قليان داخلي ۳۳ هزار ريال به عنوان ماليات و هر بسته ۵۰ گرمي تنباكوي وارداتي ۱۰۰ هزار ريال به عنوان حق ورودي اصافه ميشود. بر اساس آخرين اطلاعات اخذ شده وزارت بهداشت درآمدي از محل ماليات بر دخانيات سال ۱۳۹۹ نداشته است، البته كشور هم در شرايط ويژهاي بود و شايد از اين محل درآمدي به شكل نشاندار براي صرف امور ديگر واريز شده باشد اما براي كنترل دخانيات درآمدي نداشتهايم. طبق گزارش سازمان جهاني بهداشت ايران در اجراي ۵ راهكار از راهكارهاي كاهش تقاضاي دخانيات در بالاترين سطح اقدامات در بين كشورهاي منطقه قرار دارد ولي در اجراي موثرترين راهكار كه افزايش ماليات دخانيات است ما جزو ضعيفترين كشورهاي جهان هستيم.
۸ تا ۱۰ ميليون ايراني مصرف كننده دخانيات
استانهاي ركورددار مصرف سيگار و قليان
وي به نقش سازمانهاي مردم نهاد براي كنترل دخانيات اشاره كرد و ادامه داد: با مشاركت مردمي ميتوانيم حمايت كافي براي اجراي قوانين را داشته باشيم.
ولي زاده گفت: ما حداكثر بين ۸ تا ۱۰ ميليون نفر مصرف كننده دخانيات داريم. بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۹.۳۶ درصد مصرف كنندگان سيگار به صورت روزانه هستند. ( ۱۸.۶۹ درصد مردان و ۰.۸۱ درصد زنان) همچنين ۱۳.۱۴ درصد مصرف كننده دخانيات هستند. طي سالهاي ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ شيوع مصرف سيگار روند ثابت داشته است ولي مصرف روزانه قليان در اين گروه سني از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ حدود ۴۰ درصد افزايش داشته است كه اين روند هم تا سال ۱۳۹۵ ادامه داشته است. مصرف دخانيات در روستا ۱۵.۴۴ درصد و در شهر ۱۳.۶۲ درصد بوده است كه عمدتا به دليل بالاتر بودن ميزان مصرف قليان است. بالاترين شيوع مصرف سيگار در استانهاي مركزي، آذربايجان غربي، قزوين و البرز گزارش شده است و بالاترين ميزان مصرف دخانيات ( عمدتا قليان) در استانهاي جنوبي كشور ( بوشهر، هرمزگان، سيستان و بلوچستان و فارس) گزارش شده است. از طرفي بالاترين ميزان مصرف دخانيات در گروه سني ۴۵ تا ۵۴ سال گزارش شده است.
هزينه هاي دخانيات براي سلامت
وي در ادامه تاكيد كرد: هزينه جمعيت حداكثر ۱۰ ميليوني مصرف كننده دخانيات، كه بيش از ۴۰ هزار ميليارد تومان براي درمان بيماريهاي برآورد شده است، به دوش بقيه جمعيت كشور كه بيش از ۷۵ ميليون نفر است تحميل مي شود. برآوردها نشان ميدهد عوارض و هزينه مصرف دخانيات براي ساير بخشهاي توسعهاي ۷۰ تا ۹۰ هزار ميليارد خواهد بود، مرگ يك جوان بر اثر مصرف دخانيات يا ناتوان شدن او همگي از ضررهاي اين صنعت است و در يك سال بار بخش صنايع دخاني بر سلامت و توسعه ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار ميليارد تومان است. اين در حالي است كه درآمد مالياتي دولت از محل دخانيات در سال ۹۹ و حدود ۳۵۰۰ ميليارد تومان بوده است.
تفاوت نرخ ماليات محصولات دخاني و دردي كه دوا نميشود
وي درباره تفاوت ميان نرخ ماليات محصولات دخاني، اظهار كرد: متاسفانه نتوانستيم حوزه سياست گذاري كشور را توجيه كنيم كه اختلاف ماليات ميان برندهاي داخلي و نشان بين المللي دخانيات سبب ميشود كه مصرف كنندهاي كه برند خارجي مصرف ميكرده اكنون با تغيير قيمت، در صورت عدم توانايي براي تهيه آن، تنها سليقهاش را به سمت برندهاي ارزان قيمت تغيير مي دهد و تغييري در مصرف خود ايجاد نمي كند. با بروز مشكلات اقتصادي و افزايش قيمتها سبد غذايي مردم تغيير كرده اما درمورد كالاي آسيب رسان دخانيات اين اتفاق رخ نداده است.
ادعاي واهي افزايش قاچاق با افزايش ماليات
وي افزود: ادعاي واهي افزايش قاچاق دخانيات از سوي صنايع دخاني مطرح ميشود و از آن استفاده ميبرند يعني جايي كه قانون بايد براي افزايش ماليات محصولات دخاني مطرح شود، اعتراض ميكنند. قاچاق فرآيند مشخصي دارد و قاچاق ربطي به افزايش ماليات ندارد و مسيرها و عوامل خود را دارد. بر اساس مستندات بانك جهاني هرچه كشورها بگويند قاچاق بيشتري دارند، به طور غير مستقيم اذعان مي كنند به وجود فساد در فرايند نظارتي دخانيات كشور كه اين در شان جمهوري اسلامي ايران نيست. لازم به ذكر است حتي وقتي محصولات دخاني از اكنون هم ارزانتر بود بازهم بحث قاچاق وجود داشت و اين موضوع وابسته به ماليات نيست. از طرفي با اجراي طرح كد رهگيري بر محصولات دخاني و شفافيت زنجيره عرضه كالاي دخاني بيان بحث قاچاق موضوعيت نخواهد داشت.
وي با بيان اينكه در بُعد جهاني نيز افزايش ماليات بر دخانيات موجب نجات جان انسانها و توليد درآمد براي كشورها ميشود، تاكيد كرد: افزايش ماليات بر مواد دخاني ميليونها نفر را نجات خواهد داد. در پايين ترين ميزان، افزايش مالياتي كه موجب افزايش ۲۰ درصدي قيمت محصولات دخاني شود، ميتواند بيش از ۱۰ ميليون مرگ و مير زودهنگام ناشي از مصرف دخانيات را در طول ۵۰ سال آينده پيشگيري كند كه در اين فاصله با حفظ حدود ۲۱۲ ميليون سال عمر، درآمدي بيش از ۱.۶ تريليون دلار اضافي را براي كشورهاي جهان به ارمغان خواهد آورد. چنانچه اين افزايش ماليات موجب افزايش ۵۰ درصدي قيمت محصولات دخاني شود، ميتواند بيش از ۲۷ ميليون مرگ و مير زودهنگام ناشي از آن را در طول ۵۰ سال آينده پيشگيري كند كه در اين فاصله با حفظ حدود ۵۳۵ ميليون سال عمر، درآمدي بيش از ۳ تريليون دلار اضافي را براي كشورهاي جهان خواهد داشت. براي ارائه چشماندازي از اين ارقام، اگر همه كشورها ماليات بر دخانيات را ۵۰ درصد افزايش دهند، تعداد مرگ و ميري كه جلوگيري ميشود معادل كاهش تمام مرگ و ميرهاي سرطاني جهاني در مدت سه سال خواهد بود.
۷۰۰۰ماده شيميايي در دود سيگار
ترفند صنايع دخاني در توليد محصولات لايت
وي افزود: ۷۰۰۰ ماده شيميايي در دود سيگار شناسايي شده است كه ۷۰ نوع آن سرطان زا است و ۴۰ ماده سمي دارد. چرا صنايع دخاني از انواع محصولات لايت و ترفندهايي براي فروش بيشتر استفاده ميكنند؟ دليل اين است كه مشترياني براي خود آماده كنند كه ساليان سال تبديل به مصرف كننده اين بازار پرسود شوند. نوجوان ۱۸ سالهاي كه مشتري مصرف دخانيات شود در سنين اوج بهرهوري تبديل به مصرف كننده دائم اين محصول شيميايي خواهد شد و احتمالا بيماري و مرگ زودرس در انتظارش خواهد بود. بنابراين توصيه ما به مردم عزيز كشورمان اين است كه فريب صنايع دخاني را نخورديد؛ دخانيات جان شما و عزيزانتان را مي گيرد.
انتهاي پيام
.
منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
از “سِرو پنهاني قليان در غائله كرونا” تا “حشيش در تنباكوهاي معسل”
ویزای سفر به باکو
آذربایجان در میان کشورهای بدون نیاز به ویزا برای ایرانیها طبقهبندی میشود. البته شما برای ورود به این کشور نیاز به ویزا دارید اما ویزای آذربایجان در فرودگاه باکو این کشور صادر میشود. ویزایی که در فرودگاه صادر میشود، برای ۳۰ روز اعتبار دارد. هزینهای که برای این ویزا میپردازید ۲۴ دلار است.
هزینه های سفر به باکو
۱- هزینه هتل و اقامت